سی‌ان‌ان: حمله موشکی مجدد حوثی‌ها محدودیت دامنه حملات هوایی آمریکا را آشکار کرد

دولت بایدن در خاورمیانه روی لبه تیغ راه می‌رود، و تلافی‌جویی‌های خشونت‌آمیز تا آستانه جنگ تمام‌‌عیار پیش رفته است

تظاهرات یمنی‌ها در همبستگی با مردم غزه، صنعا، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳‌ــ  MOHAMMED HUWAIS / AFP

برآورد می‌شود که حملات هفته پیش آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن کمتر از یک‌سوم ظرفیت حمله این گروه نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی را از بین برده باشد، و این گروه توان حمله‌‌اش به کشتی‌ها در دریای سرخ را همچنان حفظ کرده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، این موضوع روز دوشنبه ۱۵ ژانویه آشکار شد، وقتی موشک حوثی‌ها به یک کشتی باری آمریکایی در دریای سرخ اصابت کرد، که به نظر می‌رسد اولین بار باشد که این گروه شبه‌نظامی موفق شده است یک کشتی آمریکایی را هدف قرار دهد.

حمله هوایی هفته پیش آمریکا و بریتانیا طبق برنامه موفقیت‌آمیز بود و ۹۳ درصد اهداف انتخاب شده صدمه دید یا تخریب کامل شد. اما برخی مقام‌های آمریکایی تایید کردند که توانایی حمله حوثی‌ها به کشتی‌رانی بین‌المللی آسیب چندانی ندیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی‌ان‌ان در ادامه می‌نویسد دامنه محدود عملیات هفته گذشته نشان می‌دهد که دولت بایدن در خاورمیانه روی لبه تیغ راه می‌رود، و تلافی‌جویی‌های خشونت‌آمیز بین گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی و آمریکا و اسرائیل تا آستانه جنگ تمام‌‌عیار پیش رفته است.

واشنگتن در تلاش بوده است از وضعیتی که حملات حوثی‌ها و سایر گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی به ایجاد جبهه دوم در جنگ حماس و اسرائیل منجر شود اجتناب کند.  

اختلال در تجارت جهانی

از نوامبر ۲۰۲۳ به این سو، حوثی‌ها که کمک تسلیحاتی قابل‌ملاحظه‌ای از جمهوری اسلامی دریافت می‌کنند، کشتی‌ها تجاری در دریای سرخ را هدف ده‌ها حمله قرار داده‌اند و می‌گویند این حملات در پاسخ به جنگ اسرائیل در غزه است.

این حملات تجارت جهانی را دچار اختلال کرده، و برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتی‌رانی جهان را وادار کرده است به‌جای استفاده از این آبراه و عبور از کانال سوئز، قاره آفریقا را دور بزنند، که مسیر را هزاران کیلومتر دورتر و هزینه را احتمالا میلیون‌ها دلار بیشتر کرده است.

مقام‌های ارشد دولت بایدن اصرار دارند که عملیات حمله به مواضع حوثی‌ها در یمن در دستیابی به هدفش موفق بوده است: کاهش ظرفیت نظامی این گروه شبه‌نظامی.

درجه‌بندی محتاطانه جمهوری اسلامی

اطلاعات غیرمحرمانه آمریکا نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در هماهنگی حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری نقش پررنگی داشته است، از جمله از طریق ارائه اطلاعات کشتی‌های باری که از این آبراه عبور می‌کنند.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند جمهوری اسلامی پاسخش به جنگ اسرائیل در غزه را محتاطانه درجه‌بندی کرده است، به گروه‌های نیابتی‌اش اجازه می‌دهد و حتی تشویقشان می‌کند که به منافع اسرائیل و آمریکا در منطقه خسارت بزنند‌ــ و در عین حال از فعالیت‌هایی که جرقه رویارویی مستقیم با ایران را بزند پرهیز می‌کند.

مقام‌های آمریکایی بیمناک‌اند که یک طرف دچار اشتباه محاسباتی شود، حتی اگر هیچ‌یک طرف‌های اصلی‌ــ جمهوری اسلامی، اسرائیل و آمریکا‌ــ نخواهند وارد جنگی بزرگ‌تر شوند. این نگرانی‌ به‌خصوص وقتی بحث حوثی‌ها پیش می‌آید تشدید می‌شود، زیرا هم نفرتشان از اسرائیل ریشه عمیق ایدئولوژیک دارد و هم بین گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی از لحاظ عملیاتی مستقل‌ترند.

نابسامانی در یک مسیر تجاری مهم

تحلیلگران معتقدند که بسته ماندن بلندمدت این آبراه، که به کانال سوئز متصل است، می‌تواند زنجیره‌های تامین کالای جهان را مختل کند و قیمت کالاهای تولیدی را در این مقطع حیاتی مقابله با تورم، افزایش دهد. بین ۱۰ تا ۱۵ درصد تجارت جهانی از کانال سوئز عبور می‌کند، که صادرات نفت و ۳۰ درصد از حجم محموله‌های تجاری جهان را شامل می‌شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه ۱۲ ژانویه گفت «در صورت لزوم، در اقدام‌های بیشتر برای حفاظت از مردم و جریان آزاد تجارت بین‌المللی» تردید نخواهد کرد.